Bez względu na język oraz komunikator służący do komunikacji, powinniśmy pamiętać, że uprzejmość i kultura osobista to podstawowe wartości, którymi warto kierować się we współpracy z innymi ludźmi. Faktem jest, iż coraz częściej podróżujemy, współpracujemy z zagranicznymi firmami, posiadamy przyjaciół mieszkających poza granicami naszego kraju, dlatego angielski stopniowo staje się naszym drugim językiem.

Rola języka angielskiego we współczesnym świecie

Podobnie jak kiedyś język francuski, tak dzisiaj angielski uznawany jest za język międzynarodowy. Mimowolnie język ten przenika więc do naszej codzienności i konieczna staje się jego biegła znajomość. Należy jednak pamiętać, że płynne posługiwanie się angielskim nie sprowadza się wyłącznie do prowadzenia korespondencji oraz przygotowywania prezentacji. Biegła znajomość języka jest bowiem równoznaczna z umiejętnością poprowadzenia konwersacji w dowolnym miejscu i czasie oraz na każdy temat. Komunikacja w formie pisemnej zazwyczaj nie sprawia nikomu większego kłopotu, ale już rozmowa telefoniczna może budzić dużą niepewność i zdenerwowanie. Chcąc od ręki zamówić hotel, wyjaśnić sprawę urzędową czy wezwać karetkę musimy bowiem posiadać zasób słów, które umożliwią nam bezproblemową komunikację.

Bariery językowe – z czego wynikają?

Niepewność, którą odczuwamy podczas rozmowy z obcokrajowcem, może być oznaką dwóch rzeczy. Mianowicie brakiem wystarczająco rozbudowanego zasobu słów, który umożliwiłyby nam swobodną konwersację lub niemożliwością przełożenia swoich umiejętności na praktykę. Nierzadko boimy się popełnić błąd czy wystawić na ocenę innych. Stanowi to duży błąd, gdyż każdy z nas nabiera nowych umiejętności głównie poprzez praktykę. Niestety unikanie rozmów w języku angielskim może prowadzić do frustracji oraz pogłębiać brak pewności siebie.

W takim przypadku pomocne mogą okazać się intensywne kursy konwersacyjne. Konwersacje po angielsku prawdopodobnie przyczynią się do poszerzenia naszego słownictwa, poprawią płynność wypowiedzi oraz nauczą jak radzić sobie w przypadku nieznajomości potrzebnych zwrotów. Kursy konwersacyjne prowadzone przez wykwalifikowaną kadrę oraz native speakerów przygotują nas do rozmowy o prace, ważnych dyskusji i debat czy zwykłych pogawędek typu „small talk”.

Konwersacje telefoniczne w języku angielskim – praktyczne porady

Konwersacje prowadzone przez telefon nie należą do najłatwiejszych. Decydując się na wykonanie telefonu, jesteśmy bowiem zdani wyłącznie na posiadane umiejętności. Z tego względu przed podniesieniem słuchawki warto przeprowadzić w głowie przykładową rozmowę lub znaleźć kompana do próbnej konwersacji. Na pewno pomocne okaże się również ustalenie tematu oraz określenie tego, o co chcemy zapytać i jakie informacje pragniemy uzyskać. Dodatkowo na osobnej kartce możemy przygotować sobie słowniczek z podstawowymi słowami, a nawet całymi zdaniami. Każda metoda, która pomoże nam w prowadzeniu konwersacji po angielsku, jest słuszna. Jeżeli to konieczne nie powinniśmy rezygnować również z internetowego słownika czy tłumacza.

Zwroty grzecznościowe

Wszelkie konwersacje w języku angielskim powinny zostać uzupełnione o zwroty grzecznościowe. W szczególności pamiętajmy o określeniach typu „could you”, „would you like to” oraz „please”. Podczas rozmowy telefonicznej polegamy bowiem wyłącznie na tym, co i w jaki sposób mówimy.  Przydatne mogą okazać się zwrotu takie jak:

  • Hold on (poczekać, nie odkładać słuchawki),
  • Put (a call) through (połączyć z osobą, do której się dzwoni),
  • Call back (oddzwonić),
  • Pick up (odebrać telefon).

Na początku rozmowy koniecznie przedstawmy się i opiszmy przyczynę naszego telefonu. Dwa pierwsze zdania określą bowiem sposób, w jaki będzie przebiegać cała rozmowa.

Dla wielu osób konwersacje telefoniczne związane są z dużym stresem. W takich przypadkach warto zdecydować się na kurs konwersacyjny, przeprowadzić próbną rozmowę, przygotować sobie podstawowe zwroty oraz pamiętać o uprzejmości.

Źródło: Archibald.pl – bezpłatny test online z angielskiego