Crossovery to obecnie jeden z najpopularniejszych segmentów na rynku samochodowym. Dużą popularność zyskują one za sprawą przestronnego wnętrza, dynamicznej sylwetki oraz wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Dodatkowo świetnie sprawują się one w absolutnie każdych warunkach. Solidne nadwozie, połączone z podwyższonym prześwitem pozwala bez obaw parkować na miejskich krawężnikach, jak również doskonale sprawdza się podczas wypadów poza miasto, gdzie przychodzi poruszać się po nieutwardzonych drogach, a nawet w lekkim terenie. Zdecydowanie najwyższą jakość crossoverów oferują japońscy producenci, a jednym z absolutnych liderów jest Honda. Potwierdzeniem tego mogą być chociażby coroczne raporty niezawodności Dekry, gdzie modele z dalekiej Azji od lat królują w rankingach.

Najpopularniejsze japońskie crossovery

Koncerny samochodowe z Kraju Kwitnącej Wiśni wyspecjalizowały się w produkcji tego typu samochodów. To one zapoczątkowały modę na SUV-y, a teraz promują niezwykle zbliżone do nich crossovery. Największą popularnością cieszą się w tej chwili takie modele jak Honda HR-V, Toyota C-HR, Nissan Juke, Suzuki SX4 S-Cross czy Mazda CX-3. Ich ceny zaczynają się od ok. 70 tysięcy złotych, co sprawia, że są one łakomym kąskiem dla nabywców. Koszt zakupu crossoverów jest tylko nieznacznie wyższy niż popularnych modeli kompaktowych, a pod wieloma względami zdają się one zdecydowanie je przewyższać.

Honda HR-V – wzór do naśladowania

Model ten znany był już pod koniec dwudziestego wieku. W 1999 roku Honda wprowadziła ten model do sprzedaży jako samochód przystosowany do poruszania się w terenie. Produkowany był on przez siedem lat. Uznaje się jednak, że HR-V zapoczątkował klasę miejskich crossoverów. Z tego też powodu, kilka lat później, japoński koncern zdecydował się na powrót tego modelu i zaprezentował jego nową wersję podczas Tokyo Motor Show 2013 – wtedy pod nazwą Honda Vezel, a rok później w Nowym Jorku samochód ten został oficjalnie pokazany jako HR-V. Jego nadwozie stanowi połączenie użytkowego SUV-a z dynamicznym coupe, a starannie wykonane i bogato wyposażone wnętrze przywołuje skojarzenia z samochodami luksusowymi.

Wersje silnikowe i wyposażeniowe

Honda HR-V dostępna jest z silnikami benzynowymi o pojemność 1,5 litra, legitymującymi się mocą 130 KM lub w wersji z turbodoładowaniem 182 KM. Obie odmiany charakteryzują się wysoką dynamiką oraz kulturą pracy, a ich emisja CO₂ zamyka się w przedziale 121-163 g/km. Łączyć można je z manualną 6-biegową lub bezstopniową automatyczną skrzynią biegów.

Japoński crossover dostępny jest w czterech pakietach wyposażenia:

– Comfort,

– Elegance,

– Executive,

– Sport (zarezerwowany dla silników turbodoładowanych).

Wszystkie posiadają oczywiście automatyczną klimatyzację, regulowaną w dwóch płaszczyznach kolumnę kierownicy czy też podgrzewanie przednie fotele. O wysokim poziomie bezpieczeństwa świadczyć może sześć poduszek powietrznych oraz liczne systemy elektroniczne wspomagające kierowcę w nieprzewidzianych sytuacjach, między innymi układ kontroli stabilności jazdy VSA czy wspomagania nagłego hamowania BA. Nie można zapominać także o pięciu gwiazdkach, jakie samochód ten uzyskał w testach zderzeniowych Euro-NCAP.

Ceny podstawowej wersji Comfort, wyposażonej w manualną skrzynię biegów rozpoczynają się od 84 800 zł. Bezstopniowa przekładnia CVT dostępna jest od wersji Elegance i kosztuje co najmniej 100 000 zł. Zakup odmiany 182-konnej wiąże się z wydatkiem minimum 111 400 zł.

Honda HR-V – warto czy nie warto?

Samochód ten jest z pewnością silnym graczem na rynku miejskich crossoverów. Nie tylko wyróżnia się ciekawą stylistyką, ale oferuje także kierowcy i pasażerom komfortowe warunki podróży i topowy poziom bezpieczeństwa w rozsądnej cenie. Wysokie pozycje w rankingach niezawodności oraz legendarna już jakość Hondy, są natomiast gwarantem bezawaryjnego użytkowania.

źródło: autowitolin.pl – salon Honda Warszawa