Błędy kierowców zdarzają się nagminnie. Jedne mają poważne skutki, inne wymagają tylko natychmiastowej korekty. Jednak sporadyczny błąd kierowcy auta osobowego to jedno, a złe nawyki, powtarzane każdego dnia przez kierowców z sektora transportu i logistyki, to coś zupełnie innego. Poza stwarzaniem niebezpieczeństwa dla innych użytkowników ruchu drogowego, niewłaściwe nawyki są również przyczyną powstawania niepotrzebnych kosztów w firmie transportowej. Jakie błędy w prowadzeniu pojazdu można często zauważyć u kierowców zawodowych?

Nieodpowiednie używanie tempomatu

Tempomat to system, który został opracowany po to, aby ułatwiać kierowcom jazdę i czynić ją bardziej ekonomiczną. Jak każde narzędzie, używane nieprawidłowo, może przynieść skutki odwrotne do zamierzonych. Wiele aut posiada tempomat starszej generacji. Jeśli takie urządzenie jest włączone w czasie jazdy pod górę, zwiększa spalanie paliwa. Problem znika w nowych samochodach wyposażonych w tempomat adaptacyjny, który korzystając z mapy i nadajnika GPS, sam dobiera optymalne obroty silnika i odpowiedni bieg. Tempomaty nowej generacji kontrolują również odległość od auta jadącego z przodu oraz mogą automatycznie wyhamować pojazd do pełnego unieruchomienia.

Pozostawianie pojazdu na biegu jałowym

Po zatrzymaniu samochodu ciężarowego na postój należy pozostawić go na chwilę na biegu jałowym. Celem takiego zabiegu jest schłodzenie turbosprężarki. W nowoczesnych samochodach ciężarowych wystarczy pozostawić pojazd na biegu jałowym na około 5 minut. Po tym czasie silnik można wyłączyć. Niestety zdarza się, że kierowca pozostawia pojazd na znacznie dłużej, na przykład na czas całego rozładunku. Skutkuje to niepotrzebnym spalaniem paliwa, a co za tym idzie, generuje dodatkowe koszty.

Agresywny styl jazdy

Do błędów należą wszystkie agresywne manewry kierowców. I nie chodzi tutaj wyłącznie o gwałtowne przyspieszanie i hamowanie. Ekonomiczny styl jazdy charakteryzuje się tym, że kierowca analizuje trasę i przewiduje pewne zachowania i sytuacje, które mogą mieć miejsce. Dzięki uważności i zakładaniu hipotetycznych scenariuszy, jest w stanie reagować z wyprzedzeniem, co pozwala zachować stałe tempo jazdy.

Jazda na wyczucie lub na słuch

Wielu kierowców, zwłaszcza tych, którzy mają doświadczenie w prowadzeniu starszych pojazdów, jeździ „na słuch”. Zmieniają oni bieg na wyższy dopiero w momencie, w którym usłyszą, że silnik emituje dźwięki wskazujące na pracę na wysokich obrotach. W nowoczesnych pojazdach, które są zwykle bardzo dobrze wyciszone, tego typu praktyka prowadzi do zwiększenia zużycia paliwa.

OptiDrive 360, czyli większa efektywność pracy kierowców

Jednym z nowoczesnych rozwiązań technologicznych wspomagających pracę w obszarze transportu są rozwiązania telematyczne poprawiające styl jazdy kierowców, jak np. OptiDrive 360. System służy optymalizacji jazdy i pozwala na gromadzenie danych dotyczących między innymi czasu pracy na jałowym biegu, bieżącego i średniego spalania paliwa oraz przekraczania dopuszczalnych prędkości. System ułatwia kierowcom wypracowanie dobrych nawyków w czasie jazdy, a osoby zarządzające flotą dzięki dostępowi do dokładnych informacji, wiedzą, nad czym warto popracować, by styl jazdy poszczególnych pracowników przełożył się na wymierne oszczędności dla przedsiębiorstwa. Wsparcie OptiDrive 360 to przede wszystkim zwiększone bezpieczeństwo kierowców, niższe koszty operacyjne oraz ekologiczna jazda.